Aktuella utbildningar med
Per Johan Eckerberg som lärare:
Diplomprogram för ledare i försäkringsbranschen
​
En ny unik branschutbildning!
Svenska Försäkringsföreningen genomför en utbildning för specialister och ledare i försäkringsbranschen. Genom att samla viktiga områden för försäkringsbranschen under fyra dagar, med Per Johan Eckerberg och flera andra branschföreträdare med lång erfarenhet som lärare, hoppas SFF bidra till att ytterligare höja kunskapsnivån bland specialister och personer i ledande befattning i försäkringsbranschen. En viktig del i programmet är också att erbjuda en arena för nätverkande i branschen.
Målgrupp/urval
Programmet vänder sig till dig som arbetar som specialist eller ledare och som önskar få bred kunskap för en möjlighet att utvecklas i försäkringsbranschen.
Syfte
Diplomprogrammet syftar till att ge deltagaren en helhetsbild över områden viktiga för försäkringsbranschen samtidigt som deltagaren skaffar sig ett bra nätverk i branschen. Programmet skall utgöra en bra grund för fortsatt förståelse och fortsatt karriärmässig utveckling i försäkringsbranschen. Programmet ger en övergripande introduktion till varje specialområde och ger utrymme för diskussion och frågeställningar.
Omfattning
Programmet omfattar 4 utbildningsdagar, som är förlagda 2 dagar à två tillfällen.
​
Läs mer om utbildningen på www.forsakringsforeningen.se
​
​
​
​
Företagsintern översiktsutbildning för styrelser med inriktning försäkring, risk, intern kontroll, tillsyn och styrelseansvar
​
Svenska Försäkringsföreningen erbjuder en unik översiktsutbildning riktad till styrelser i försäkringsföretag.
​
​
Beskrivning
Regelverken skärps och ansvaret faller mer och mer blytungt på styrelseledamöterna. Ledamöterna förväntas ha kunskap om försäkringsfrågor, risk och juridik. Vikten av att styrelseledamoten agerar ifrågasättande och kravställande har ökat. Styrelsens ledamöter har mandatet att kräva svar, om och om igen till dess svaret är godtagbart.
Syfte
Genom Svenska Försäkringsföreningens företagsinterna översiktsutbildning inom försäkring, risk, intern kontroll, tillsyn & styrelseansvar" med inriktning sak eller liv får ledamöterna i styrelsen en gemensam bas. Under kursen går vi igenom regelverk, marknaden, prissättning, reservsättning, risk, intern kontroll, tillsyn och det juridiska ansvaret i egenskap av styrelseledamot i ett försäkringsföretag med mera.
Målgrupp
Översiktsutbildningen riktar sig till sak eller livbolagsstyrelser (ej fond). Observera att kursen ej riktar sig till enskilda personer utan endast till hela styrelsesammansättningar.
-
Försäkringsaktiebolag med vinstutdelning eller ej vinstutdelning
-
Ömsesidiga försäkringsbolag.
Upplägg
Utbildningen, med Gunnar Andersson, Malin Björkmo och Per Johan Eckerberg som lärare, syftar till att skapa en gemensam utgångspunkt för styrelsen på ert försäkringsföretag samt öppna upp för frågeställningar och diskussion unika för ert företag. Utbildningen följer en standardiserad mall men viss anpassning i förhållande till det enskilda bolaget och behandlar tre huvudområden:
1. Risk
2. Styrning
3. Ansvar
​
Läs mer om utbildningen på www.forsakringsforeningen.se
​
​
​
Compliance i försäkringsföretag
-rollen, regelverk, framtid och Solvens II
​
Kursen vänder sig till den som är anställd inom såväl ledningsfunktioner som funktionerna för compliance, riskkontroll och internrevision i ett försäkringsföretag eller andra finansiella företag, som arbetar med regelefterlevnadsfrågor i försäkringsföreatg och andra intresserade.
Kursen som leds av Malin Björkmo, har ett antal ledande experter som lärare. Kursen ges två gånger per år. Per Johan Eckerberg föreläser om tolkning av Solvens II-regelverket och om metoder.
​
Läs mer om utbildningen på www.forsakringsforeningen.se
​
Aktuella utbildningar med
Per Johan Eckerberg som lärare:
Diplomprogram för ledare i försäkringsbranschen
​
En ny unik branschutbildning!
Svenska Försäkringsföreningen genomför en utbildning för specialister och ledare i försäkringsbranschen. Genom att samla viktiga områden för försäkringsbranschen under fyra dagar, med Per Johan Eckerberg och flera andra branschföreträdare med lång erfarenhet som lärare, hoppas SFF bidra till att ytterligare höja kunskapsnivån bland specialister och personer i ledande befattning i försäkringsbranschen. En viktig del i programmet är också att erbjuda en arena för nätverkande i branschen.
Målgrupp/urval
Programmet vänder sig till dig som arbetar som specialist eller ledare och som önskar få bred kunskap för en möjlighet att utvecklas i försäkringsbranschen.
Syfte
Diplomprogrammet syftar till att ge deltagaren en helhetsbild över områden viktiga för försäkringsbranschen samtidigt som deltagaren skaffar sig ett bra nätverk i branschen. Programmet skall utgöra en bra grund för fortsatt förståelse och fortsatt karriärmässig utveckling i försäkringsbranschen. Programmet ger en övergripande introduktion till varje specialområde och ger utrymme för diskussion och frågeställningar.
Omfattning
Programmet omfattar 4 utbildningsdagar, som är förlagda 2 dagar à två tillfällen.
​
Läs mer om utbildningen på www.forsakringsforeningen.se
​
​
​
​
Företagsintern översiktsutbildning för styrelser med inriktning försäkring, risk, intern kontroll, tillsyn och styrelseansvar
​
Svenska Försäkringsföreningen erbjuder en unik översiktsutbildning riktad till styrelser i försäkringsföretag.
​
​
Beskrivning
Regelverken skärps och ansvaret faller mer och mer blytungt på styrelseledamöterna. Ledamöterna förväntas ha kunskap om försäkringsfrågor, risk och juridik. Vikten av att styrelseledamoten agerar ifrågasättande och kravställande har ökat. Styrelsens ledamöter har mandatet att kräva svar, om och om igen till dess svaret är godtagbart.
Syfte
Genom Svenska Försäkringsföreningens företagsinterna översiktsutbildning inom försäkring, risk, intern kontroll, tillsyn & styrelseansvar" med inriktning sak eller liv får ledamöterna i styrelsen en gemensam bas. Under kursen går vi igenom regelverk, marknaden, prissättning, reservsättning, risk, intern kontroll, tillsyn och det juridiska ansvaret i egenskap av styrelseledamot i ett försäkringsföretag med mera.
Målgrupp
Översiktsutbildningen riktar sig till sak eller livbolagsstyrelser (ej fond). Observera att kursen ej riktar sig till enskilda personer utan endast till hela styrelsesammansättningar.
-
Försäkringsaktiebolag med vinstutdelning eller ej vinstutdelning
-
Ömsesidiga försäkringsbolag.
Upplägg
Utbildningen, med Gunnar Andersson, Malin Björkmo och Per Johan Eckerberg som lärare, syftar till att skapa en gemensam utgångspunkt för styrelsen på ert försäkringsföretag samt öppna upp för frågeställningar och diskussion unika för ert företag. Utbildningen följer en standardiserad mall men viss anpassning i förhållande till det enskilda bolaget och behandlar tre huvudområden:
1. Risk
2. Styrning
3. Ansvar
​
Läs mer om utbildningen på www.forsakringsforeningen.se
​
​
​
Compliance i försäkringsföretag
-rollen, regelverk, framtid och Solvens II
​
Kursen vänder sig till den som är anställd inom såväl ledningsfunktioner som funktionerna för compliance, riskkontroll och internrevision i ett försäkringsföretag eller andra finansiella företag, som arbetar med regelefterlevnadsfrågor i försäkringsföreatg och andra intresserade.
Kursen som leds av Malin Björkmo, har ett antal ledande experter som lärare. Kursen ges två gånger per år. Per Johan Eckerberg föreläser om tolkning av Solvens II-regelverket och om metoder.
​
Läs mer om utbildningen på www.forsakringsforeningen.se
​
Per Johan Eckerberg och Andreas Meidell
Försäkring av risken för administrativa sanktionsavgifter
Föredrag vid möte med AIDA den 18 oktober 2018.
VINGE-#7454121-v2-Sanktionsavgifter_-_Försäkringsgivarens_perspektiv 1.6 MB
VINGE-#7454148-v2-Sanktionsavgifter_-_Försäkringstagarens_perspektiv 1.6 MB
Store Policy
Customer Care
I’m a customer care section. I’m a great place to write a long text about your company and your services, and, most importantly, how to contact your store with queries. Writing a detailed Customer Care policy is a great way to build trust and reassure your customers that they can buy with confidence.
​
I'm the second paragraph in your customer care section. Click here to add your own text and edit me. It’s easy. Just click “Edit Text” or double click me to add details about your policy and make changes to the font. I’m a great place for you to tell a story and let your users know a little more about you
Privacy & Safety
I’m a privacy & safety policy section. I’m a great place to inform your customers about how you use, store, and protect their personal information. Add details such as how you use third-party banking to verify payment, the way you collect data or when will you contact users after their purchase was completed successfully.
​
Your user’s privacy is of the highest importance to your business, so take the time to write an accurate and detailed policy. Use straightforward language to gain their trust and make sure they keep coming back to your site!
Wholesale Inquiries
I’m a wholesale inquiries section. I’m a great place to inform other retailers about how they can sell your stunning products. Use plain language and give as much information as possible in order to promote your business and take it to the next level!
​
I'm the second paragraph in your wholesale inquiries section. Click here to add your own text and edit me. It’s easy. Just click “Edit Text” or double click me to add details about your policy and make changes to the font. I’m a great place for you to tell a story and let your users know a little more about you.
Payment Methods
Credit / Debit Cards
PAYPAL
Offline Payments